Oznámení o ukončení provozu

Vážení kolegové a příznivci UVP, toto diskusní fórum ukončí dne 31.12.2024 svůj provoz!

Není již možné registrovat nové uživatelské účty a fórum je přepnuto do režimu Jen pro čtení - čili už nelze vkládat nová témata ani příspěvky. V tomto režimu bude fórum fungovat až do konce tohoto roku (31.12.2024), poté dojde k jeho odstranění ze serveru a k vymazání databáze. Proto, pokud je na něm něco, co byste chtěli zachránit, máte do uvedeného data možnost si vše stáhnout. Přihlášení ke stávajícím uživatelským účtům funguje bez omezení až do dne ukončení provozu.

Su-27 radar

Vše, co se týká instalace, provozu a nastavení simulátoru DCS World.
Uživatelský avatar
Sanyo
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: úte 10. led 2017 19:29:17

Su-27 radar

Nový příspěvek od Sanyo »

Zdravím, chtěl jsem se zeptat, zda někdo nemá návod jak funguje radar u Su 27. Tím myslím co jaký režim znamená, kdy ho použít atd. V současnosti to dělám tak, že prostě různě přepínám a čekám, co se chytne, což mě zrovna nebaví a ani úspěchy s tím (překvapivě) moc nemám. Na youtube sice pěkná videa jsou, ale v angličtině a té dávám, slušně řečeno, na zadek. Tak kdyby nějaká dobrá duše... :-)
Uživatelský avatar
Bimbác
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 329
Registrován: sob 07. kvě 2016 18:54:42
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Su-27 radar

Nový příspěvek od Bimbác »

Ahoj,

no, návod by neměl být problém, nejlepší je ale sednout si do mašiny a učit se. Kdybys měl zájem, můžeme se sejít v pátek na našem výcviku a já ti všechno ukážu a vysvětlím. Předpokládám, že se ti jedná o popsání režimů a ovládání, ne o to, co to je radar a jak funguje.

Kolik hodin máš nalétáno se Su-27?
Ti, kdož vědí, nemluví.

Velitel Společného Výcvikového Centra, Qualified Instructor - Naval Aviator, Qualified Instructor - AWACS
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Sanyo
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: úte 10. led 2017 19:29:17

Re: Su-27 radar

Nový příspěvek od Sanyo »

Ahoj, já už o tom výcvikovém centru samozřejmě přemýšlel, jenže má situace doma je taková: 1,5 letej prcek, partnerka opět těhotná, takže ke hraní se dostanu leda když všechny uspím, což prostě nejde naplánovat dopředu a počítám, že se ze mě nikdo na zadek nikdo neposadí, když najednou řeknu "teď můžu". Tenhle týden mám odpolední, takže v pátek končím ve 22:00, takže to asi taky nebudu moct.

Ano myslel jsem právě ty režimy radaru.

Na Su 27 moc nalítáno nemám, když už jsem lítal, tak spíše s Su 33, což by mělo být to samý, ale nevím jestli je to v něčem odlišné, když (alespoň co já vím) má Su33 pořád arkádní FM. A spíše jsem se teď soustředil na pozemní cíle (Ka50), protože v leteckých bitvách jsem dostával na zadek - kvůli neznalosti toho radaru.

Takže tak :-)
Uživatelský avatar
Bimbác
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 329
Registrován: sob 07. kvě 2016 18:54:42
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Su-27 radar

Nový příspěvek od Bimbác »

Můžeš být úplně v klidu, většina z nás je na tom úplně stejně - nejsme parta teenagerů, ale tak říkajíc "muži v letech" :D

V pátky lítáme do 22:00 až 23:00, takže bys to mohl stíhat, alespoň občas. Není nic jednoduššího než si napsat žádost o výcvik a někdo už se ti ozve, zda má možnost s tebou létat. Pak se samozřejmě můžete domluvit zcela individuálně a dle tvých potřeb a možností.

K těm režimům radaru jen pár poznámek:

Jak jistě víš, režimy vybíráš čísly na horní straně klávesnice (nad písmeny). 1= navigace: zde přepínáš mezi vzletem, navigací po trati, návratem a přistáním. 2= režim BVR, v ruštině ДВБ: Дальный Воздушный Бой. To je základní režim pro boj na velkou vzdálenost. 3= Blízký boj, vertikální vyhledávání, 4= Blízký boj, vizuální zaměření, 5= Přilbový zaměřovač. 6= Nouzový režim - zaměření v podélné ose . Radar nebo optiku zapínáš pomocí kláves I, resp. O. Pro lepší referenci a snadnější popis použiju ruštinu.

Předně je ale třeba znát, jak vlastně na ruských letounech radar funguje a jaká je logika ovládání. Tady se hodí říct, že je to něco úplně jiného než na západních strojích. Nejde o funkci, ale hlavně o symboliku a celkovou filozofii. Primárním indikátorem je průhledový displej - displej na palubní desce slouží buď pro zobrazení taktické situace, nebo jako opakovač průhleďáku.

Pro boj na větší vzdálenost než je 10 km vždycky používej režim 2. Tady je základní zobrazení po výběru režimu a vypnutých senzorech.
su27bvr_radar_off.jpg
Tady je pak základní zobrazení po zapnutí radaru:
su27bvr_radar_on.jpg
Ostatní podrobnosti příště, musím vyrobit obrázky ;)
Ti, kdož vědí, nemluví.

Velitel Společného Výcvikového Centra, Qualified Instructor - Naval Aviator, Qualified Instructor - AWACS
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Sanyo
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: úte 10. led 2017 19:29:17

Re: Su-27 radar

Nový příspěvek od Sanyo »

Díky za info, tenhle týden bych to v pátek mohl zkusit, mám ranní, takže jestli má polovička nebude zase chtít koukat na film jako minule, zkusil bych to přidat se.

Za obrázky díky, ta vzdálenost cíle mi toho víc řekla, protože na tu hodnotu nesahám, takže jestli to je v kilometrech, nedivím se proč jsem všechny odchytával až když byli u mě a ve většině případů na mě už letěla raketa.

Měl bych dotaz na ten režim ABT + ty další co tam jsou, píšeš, že tenhle je automatika, takže bych asi primárně měl lítat na něj ne? A ty další jsou tedy dobrý na co?
Optoelektrický systém, já ho chápu tak, že to je něco jako jako dalekohled, který vizuálně vyhledává kontakty, takže na RWR protivníka by se nemělo zobrazovat, že ho mám zaměřenýho ne?. Pokud melu úplnou kravinu, tak až utřeš slzy od smíchu, můžeš mě opravit :-D

No a asi tak poslední dotaz, u MiGu 29 je režim sledování cíle (myslím že se to azbukou píše podobně jako NNC2), ale ještě není zaměřený, takže u protivníka by to nemělo řvát, že jsem ho zaměřil, pouze by mu to mělo hlásit odkud ho ozařuji. Na Su jsem tohle nenašel, ale zase na YT jsou videa, kde je právě zobrazeno jak ho sleduje, ale ještě ho nezaměřil. Tak jaký to je prosím ten režim.

Zatím díky :-)
Uživatelský avatar
Bimbác
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 329
Registrován: sob 07. kvě 2016 18:54:42
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Su-27 radar

Nový příspěvek od Bimbác »

Ta vzdálenost cíle nemá vliv na vzdálenost, na kterou zachytíš cíl, ale v kombinaci s elevací určuje střed skenovací zóny - a to už je poměrně důležité. Zjistíš sám, že elevace radaru ukazuje něco jiného, pokud máš dálku na 10 km nebo na 50 km. Tam jde o to, že elevace jde po 1000 m krocích, takže pokud letíš ve výšce 5000 metrů, při nastavení vzdálenosti cíle 50 km vidí radar kontakty + - 3000 m, takže pokud letí cíl na výšce 1000 metrů, musíš s radarem dolů, abys ho viděl. Pokud letí výš, tak naopak. A prakticky to děláš tak, že pokud ti RWR ukazuje ozáření přímo před tebou, ale na radaru nic nemáš, posuneš elevaci dolů, chvíli počkáš (cca 8 sekund), pokud nic nechytneš, tak zase nahoru. Chce to trošku praxe a cviku - lepší je létat ve dvou, jeden kouká nahoru, druhý dolů.

Ten režim АВТ se vztahuje k aspektu cíle a k opakovací frekvenci pulzů. V tomto případě to znamená tzv. prokládaný režim, to znamená jeden řádek vysoká frekvence, druhý nízká, atd. Obecně platí, že cíle s vysokou sbližovací rychlostí lépe chytneš na vysokou PRF (Pulse Repetition Frequency - opakovací frekvence pulzů), cíle manévrující nebo na odletu zase na střední PRF. Protože ruské radary toto nemají automaticky, musíš to přepínat ručně. Akorát Rusové tomu říkají trošku jinak: ППС - Передняя Полусфера - Přední polosféra = vysoká PRF, ЗПС - Задняя Полусфера - Zadní polosféra = střední PRF. Stíháš to sledovat? Proto platí, že cíle na příletu = ППС, cíle na odletu = ЗПС. Můžu tě odkázat na Bartsofta, velitele Letky Agresorů. Ten má Su-27 a 33 v malíčku.

Pak je ještě důležitý režim СНП - což je právě automatické sledování cíle. Radar v Sůčku a MiGu je sice na dnešní standardy poměrně hloupý, ale jednu věc umí a to dobře - umí sám vybrat nejnebezpečnější cíl, to znamená cíl s nejvyšší sbližovací rychlostí. K tomu ale musíš mít vybraný PRF buď ППС, nebo ЗПС. V АВТ to nefunguje.Pokud máš nastavené správné PRF a necháš radar skenovat, pokud najde nějaké kontakty a necháš ho chvíli přemýšlet (10 sekund), sám ti označí největší hrozbu a sám ji sleduje. Protože cíl ještě není uzamčený, vidíš i jiné cíle ve skenovací zóně radaru. Jakmile se cíl dostane na 75% maximálního dostřelu aktuálně zvolené střely, radar ho sám uzamkne a přejde do režimu АТК - Атака (Útok). Na západě je to ekvivalentní, a to režim STT - Single Target Track. V tomto režimu radar sleduje pouze jeden cíl a svítí na něj naplno, takže RWR cíle řve jak pominutý - to určitě znáš. Pokud máš cíl uzamknutý a jsi na dostřel, můžeš pálit. Rakety R-27R a ER mají poloaktivní navádění, což neznamená nic jiného, než že se navádí na radarovou energii odraženou od cíle - proto musíš mít cíl zaměřený až do zásahu. Pro tepelně naváděné střely R-73 a R-27T/ET toto neplatí, jakmile vypálíš, můžeš provést únikový manévr.

Ještě jedna důležitá věc - moderní radary jsou takzvaně Pulzně-Dopplerovské, což znamená, že využívají Dopplerova efektu při určování sbližovací rychlosti. Jak určitě víš z fyziky, odražený signál se mění v závislosti na sbližování nebo vzdalování cíle. Moderní radary využívají toho, že vzdušné cíle se většinou pohybují poměrně vysokou rychlostí, tudíž je lze snadno odlišit od pozemních odrazů (protože se nehýbou). Má to ale i stinnou stránku a to to, že pomocí tohoto tzv. filtru se můžeš i zneviditelnit. Čím nižší rozdíl rychlostí, tím je pro radar složitější sledovat cíl, speciálně proti pozadí země. Takže pokud se otočíš tak, že máš cíl na 3. nebo 9. hodině a letíš níž než on, je velmi pravděpodobné, že tě nebude moci sledovat. Pozor! Toto omezení neplatí pro optické senzory!

Jinak ta optika... tvoje představa je poměrně legrační, ale ne úplně špatná. Akorát toto čidlo pracuje v infraspektru, takže vyhledává cíle na základě tepelného kontrastu. Z toho poměrně jasně vyplývá, že lépe uvidíš cíl, pokud je k tobě otočený tryskami, než pokud letí k tobě. Proto se radar a optika dobře doplňují.

MiG-29S umí sledovat a pálit na 2 cíle současně při použití raket R-77, jinak je to v něm úplně stejné.

Pokud tě ještě něco zajímá, ptej se.
Ti, kdož vědí, nemluví.

Velitel Společného Výcvikového Centra, Qualified Instructor - Naval Aviator, Qualified Instructor - AWACS
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Sanyo
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: úte 10. led 2017 19:29:17

Su-27 radar

Nový příspěvek od Sanyo »

Ahoj, předem se chci omluvit, že reaguji po takové době, chtěl jsem ti poděkovat za tvoji obsáhlou odpověď. Věř, že mě to (hlavně v práci, kde jinde :-D) zabavilo na slušnou dobu přemýšlením co a jak. Měl bych ještě pár dotazů (pokud odpovíš za půl roku, pochopím to :-) ). Elevace radaru, resp. posouvání o 1000m se mění s nastavenou vzdáleností středu skenované zóny nebo zůstává stejná ať tam mám 150km nebo 2km - čili vždy o 1000m? Pak zda-li to číslo, které mi ukazuje na kolik mám sklopený radar mi i zobrazuje maximální výchylku radaru tím, že i když podle čísla radar stále snižuji, tak pozice toho ukazatele se na svislé ose již níže nepohybuje a zůstává ve stejný poloze. Pak jestli rozptyl radaru od skenovaného středu je vždy + - 3000 nebo se mění s nastavenou vzdáleností skenované zóny? Při uzamčení cíle symboly ППС nebo ЗПС zmizí, jde je i tak měnit když třeba vidím, že cíl se otáčí zády ke mě a já chci přepnout na ЗПС abych ho neztratil nebo si to ten radar už hlídá sám? No tohle je zatím asi tak všechno co mi vrtá hlavou. Za tvou případnou odpověď ti předem děkuji :-)
Uživatelský avatar
Bimbác
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 329
Registrován: sob 07. kvě 2016 18:54:42
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Su-27 radar

Nový příspěvek od Bimbác »

Nazdar pane, omlouvám se, že odpovídám až teď, ale nějakou dobu už ruské stroje nelítám a teprve v poslední době jsem našel čas prověřit věci, na které ses ptal. Takže:

Změna elevace je vždy o 1000m, ale je rozdíl ve stupních, o které jde radar dolů nebo nahoru. Když máš střed zóny nastavený na 10 km, tak je ten úhel pochopitelně větší než na 100 km, ale indikuje se to naprosto stejně, proto je nutné si na to dát pozor. Vertikální rozsah radaru se v režimu ДВБ nemění. V režimu АТК symboly ППС a ЗПС zmizí, ale přepínat to samozřejmě jde. Když se podíváš na panel ovládání radaru - horní část levého pultu, uvidíš, jak mění polohu příslušný přepínač. Přepínat to musíš pochopitelně manuálně - ruští konstruktéři si nikdy s ergonomií kokpitů a logikou ovládání systémů nijak zvlášť hlavu nelámali. :D
Ti, kdož vědí, nemluví.

Velitel Společného Výcvikového Centra, Qualified Instructor - Naval Aviator, Qualified Instructor - AWACS
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Sanyo
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: úte 10. led 2017 19:29:17

Su-27 radar

Nový příspěvek od Sanyo »

Ahoj, v pohodě. Beru to jako trest za moji pozdní předchozí reakci :-D

Díky za odpovědi, budou se hodit. Teď mám ale smůlu. Po posledních aktualizacích a přechodu na 2.5 se do hry s více hráči ani nepřipojím. Šetřím na nové železo. S tím, že ruská letadla moc uživatelsky přívětivá nejsou musím bohužel souhlasit, i když s nimi lítám nejčastěji. Nedostatky stroje však kompenzujeme správným politickým přesvědčením :-D
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host