Oznámení o ukončení provozu

Vážení kolegové a příznivci UVP, toto diskusní fórum ukončí dne 31.12.2024 svůj provoz!

Není již možné registrovat nové uživatelské účty a fórum je přepnuto do režimu Jen pro čtení - čili už nelze vkládat nová témata ani příspěvky. V tomto režimu bude fórum fungovat až do konce tohoto roku (31.12.2024), poté dojde k jeho odstranění ze serveru a k vymazání databáze. Proto, pokud je na něm něco, co byste chtěli zachránit, máte do uvedeného data možnost si vše stáhnout. Přihlášení ke stávajícím uživatelským účtům funguje bez omezení až do dne ukončení provozu.

Briefing - 2. Overhead approach

Vše, co potřebujete vědět a umět pro společné létání
Uživatelský avatar
PauraCZ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 282
Registrován: stř 18. kvě 2016 11:45:25
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Briefing - 2. Overhead approach

Nový příspěvek od PauraCZ »

Overhead approach
Je to jiný typ Letištního okruhu, ale je přizpůsoben především pro vojenské letouny z vyšším výkonem.

POPIS

PROCEDURA "360 OVERHEAD APPROACH", tzv. "BREAK" je charakterizována slovem "Overhead" - ve smyslu "přehledové" - jde tedy o zpotvořeninu vizuálního přiblížení. Zpravidla je určeno pro vojenská proudová letadla s vysokou rychlostí na přiblížení a často létající ve skupinách. Postup se používá k tomu, aby stíhací letadlo mohlo v krátkém čase snížit svoji rychlost na rychlost pro přiblížení a dále k tomu, aby bylo možné provést rozpuštění formace za podmínek VFR. Je to také nejrychlejší dosud známý způsob, jak dostat na zem velkou skupinu letadel.

PROVEDENÍ
  1. Pilot letí přímo nad aktivní dráhu ve 1500 ft AGL ve směru přiblížení. Udržuje přitom cca 300-350 KIAS v závislosti na typu a váze letadla.
  2. Initial Point (IP) je první povinně hlášený bod tohoto postupu. Leží (dle letiště) ve vzdálenosti cca. 2-3 NM před prahem aktivní dráhy. Zde dostává pilot letové povolení, aktuální vítr a pokyn pro následující hlásný bod.
    TWR: "Wind calm, report base, gear down".
  3. Při dosažení přibližně 1/2 dráhy ve 1500 ft AGL, nařizuje vedoucí pilot "BREAK". V první 180° zatáčce snižuje pilot rychlost na takovou, kdy je možné nastavit letoun do přistávací konfigurace (vysunutí klapek, podvozku). Podvozek ale zůstává v poloze zasunuto a pilot stále udržuje 1500 ft AGL. Bod BREAK je místo, kde řídící může aktivně zasáhnout. Pilot může například využít tzv. "EARLY BREAK", tedy zahájení manévru v 1/3 délky dráhy nebo naopak "LATE BREAK", kdy ke stejnému manévru dochází až nad koncem dráhy. V případě pokynu "BREAK" dochází samozřejmě k rozpuštění formace. Například v případě formace 3 proudových letadel a pokynu "BREAK" vlevo pilot na levém okraji formace zahajuje manévr v 1/3 dráhy, prostřední letadlo zhruba ve 2/3 dráhy a letadlo zcela vpravo až na konci dráhy. Tím je zajištěn dostatečný odstup všech letadel z původní formace. Standardně se provádí rozchod s intervalem 3 sekundy.
    "BREAK" znamená rozchod skupiny, povel je tedy zároveň i povolením k zahájení manévru. Z toho také plyne, ze jednotlivá letadla už přistávají samostatně a proto dostávají samostatná povoleni. Nicméně ani v tomto případě nezajišťuje TWR rozestupy letadel rozpadlé skupiny - toto musí zajistit piloti.
  4. V poloze BASE redukuje pilot dále rychlost letadla až téměř k VApp vysunuje podvozek a klesá ustálenou rychlostí klesání do polohy finále. Pokud přistává dvě a více letadel, vedoucí pilot velí: "Flight Gear - Gear Go". Na tento pokyn celá skupina vysouvá podvozek a klapky. Čísla pak postupně hlásí vedoucímu "Gear down and Locked" (podvozek vysunut a zajištěn). Vedoucí pilot hlásí na frekvenci TWR:
    CEF312: BASE, Gear down, Request Touch and Go, Closed.
    viz dále.
  5. Po obdržení povolení provádí pilot (skupina) zamýšlenou akci.
  6. VFR okruh pro proudová vojenská letadla se nazývá Closed. V principu jde stále o klasický okruh, ale Closed je obsluhován odděleně od klasického okruhu, protože proudová vojenská letadla do tohoto typu okruhu vstupují s výrazně vyššími rychlostmi a celý okruh těmito rychlostmi také letí.
  7. Po vzletu nebo Touch-and-Go pokračuje pilot po okruhu. Přitom letí zcela typicky polohy Upwind, Crosswind, Downwind, Base, Final. Zatáčky do polohy po větru (Downwind) resp. na finále (Final) jsou přitom ustálená spojitá 180° zatáčka (tj. bez přímého mezi-úseku). Řídící může nařídit "Closed Left/Right", tím je myšleno levý nebo pravý okruh.
  8. Pokud pilot nebo skupina žádají plné přistání - "Full Stop Landing", používá se metoda "Fast strip - Slow strip", kdy se RWY rozdělí na pomyslné pruhy "rychlý" a "pomalý" - jako na dálnici. Jako rychlý pruh je standardně určen ten, který je vzdálenější od spojek a pojezdové dráhy (TWY) - vždy je ale důležité řídit se pokyny pro konkrétní letiště! Pilot vždy míří do "Rychlého" pruhu! Po dosednutí na RWY, jakmile sníží rychlost na takovou, kdy je bezpečné měnit směr pojíždění, plynule přejede do "Pomalého" pruhu a na TWR hlásí: "Speed controlled". Základní myšlenka je taková, že při přistávání skupiny letounů, pokud má některý z nich problém (je dlouhý, selžou brzdy, nastane jiný problém), má před sebou volnou dráhu, na které buď bezpečně zastaví, nebo provede opakovaný vzlet.


Ukázka dělení pruhů - Fast strip/Slow strip (Autor snímků: Gumidek)
Screen_160226_225436_1.jpg
Screen_160226_225555_1.jpg
Screen_160226_225918_1.jpg
Příklad Frazeologie:

CEF321: Náměšť Tower, CEF321
TWR: CEF321, Náměšť Tower
CEF321: CEF321, single F4 (Ef Four), position 13 nautical in the west, request landing information, for the Break.
TWR: CEF321, Go Left Circuit RWY13, QNH 1012 hPa, report INITIAL.
CEF321: Left circuit RWY13, QNH 1012, wilco. ..
CEF321: CEF321, INITIAL
TWR: CEF321, CLEARED FOR BREAK, wind 080 degrees 18 knots, report base, Gear down.
CEF321: Wilco

Směr pro BREAK je určen slovem "Circuit" resp. "Go Left Curcuit". V případě "Left Curcuit" letí pilot po BREAK doleva. V Náměšti se obecně BREAK dělá zpravidla na severní stranu. Jižně jsou Dukovany, ale piloti to zvládají i tam.

Pilot chce např. dále pokračovat procedurou nízkého průletu v směru 13 a dále na okruh, frazeologie k tomuto je tato:
CEF321: Base gear down, request Low Approach, closed, CEF321.
TWR: CEF321, wind 080 degrees 15 knots, cleared Low Approach RWY13, closed approved, report downwind.
CEF321: Cleared Low Approach RWY13, wilco, CEF321. ..
CEF321: CEF321, downwind.
TWR: CEF321, roger, report base gear down.
CEF321: Wilco, CEF321. ..
CEF321: CEF321, base gear down, request fullstop.
TWR: CEF321, wind 070 degrees 12 knots, cleared to land RWY13
CEF321: Cleared to land RWY13,CEF321.

Ukázka 1
Ukázka 2
Ukázka 3
Kvalifikovaný Instruktor TOP GUN a Instruktor letky =MB2= 1.Flight - Falcon Flight, Intermediate Flight Controller
Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti