Oznámení o ukončení provozu

Vážení kolegové a příznivci UVP, toto diskusní fórum ukončí dne 31.12.2024 svůj provoz!

Není již možné registrovat nové uživatelské účty a fórum je přepnuto do režimu Jen pro čtení - čili už nelze vkládat nová témata ani příspěvky. V tomto režimu bude fórum fungovat až do konce tohoto roku (31.12.2024), poté dojde k jeho odstranění ze serveru a k vymazání databáze. Proto, pokud je na něm něco, co byste chtěli zachránit, máte do uvedeného data možnost si vše stáhnout. Přihlášení ke stávajícím uživatelským účtům funguje bez omezení až do dne ukončení provozu.

MAYDAY vs PAN PAN

Vše, co potřebujete vědět a umět pro společné létání
Uživatelský avatar
Bimbác
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 329
Registrován: sob 07. kvě 2016 18:54:42
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

MAYDAY vs PAN PAN

Nový příspěvek od Bimbác »

Natrefil jsem na pěkné video, které popisuje rozdíl mezi MAYDAY a PAN PAN včetně několika příkladů ze života. Byť je v angličtině, rozhodně doporučuju ke shlédnutí.

Ti, kdož vědí, nemluví.

Velitel Společného Výcvikového Centra, Qualified Instructor - Naval Aviator, Qualified Instructor - AWACS
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
DeMonteur
Instruktor
Instruktor
Příspěvky: 16
Registrován: pát 20. dub 2018 17:47:24
Bydliště: Třebíč

MAYDAY vs PAN PAN

Nový příspěvek od DeMonteur »

Stav nouze
Znamená že letadlo nebo bezpečnost letu je ohrožena. Typicky všechny červené tabla nebo závady v postupech pro daný letoun. Nap jakýkoliv požár, vysazení motoru, nefunkčnost hlavních řídících ploch (křidélka, výškovky, směrovky, klapky), u Mi-8 třeba i vysazení hlavního hydraulického systému, nevysunutí části nebo celého podvozku, nouzový zbytek paliva signalizovaný tablem na daném letadle (nap. Hornet 1200lb)
Vyhlašuje se správou:

3x MAY DAY [MÉ DÉ] (zdůrazňuji výslovnost MÉ DÉ), <volací znak stanice které je zpráva určena>, <volací znak stanice vyhlašující stav nouze>, povaha nouze, úmysl velitele letadla, současná poloha letadla, letová hladina, POB, hmotnost zbytku paliva v kg
-Nastavení odpovídače na kód 7500.

Pilnostní stav
Znamená poruchu nebo selhání systému který přímo neohrožuje bezpečnost letu.
Vyhlašuje se steně jako nouzový stav jen se použije návěstí PAN PAN:

3x PAN PAN [PÆN PÆN] (P<širokohubé E N), <volací znak stanice které je zpráva určena>, <volací znak stanice vyhlašující stav nouze>, povaha nouze, úmysl velitele letadla, současná poloha letadla, letová hladina, POB, hmotnost zbytku paliva v kg

Jakmile ktokoliv na stejné frekvenci slyší hlášení MÉ DÉ má zakázáno vysílat pokud nemá jak pomoct, do doby než ATC zahlásí: "END OF DISTRESS TRANSMISSION".
Příklady

Letíš s Mi-8 volací znak DUSTY 34, nad městem Kutaisi na spojení se stanovištěm Kutaisi TWR a vysadí ti hydraulický systém. Na Mi-8 je to systém bez kterého je další let zakázán a musí se přistát na nejbližší vhodné místo. Takže vybereš vhodnou plochu a zahájíš přistávací manévr. Máš 2000l paliva a vrtulník má jen posádku tj 3 lidi.
Nastavíš kód odpovídače 7500.
Hlášení:

DUSTY34: MÉ DÉ, MÉ DÉ, MÉ DÉ, Kutaisi Tower, DUSTY 34, main hydraulics system failure, emergency landing 5 km east of Kutaisi in green field, over Kutaisi town at 2000ft.

ATC: Roger MÉ DÉ, DUSTY 34 report POB and fuel on board in kilograms.

DUSTY34: MÉ DÉ, POB 3, fuel 1550 kilograms, DUSTY 34.

ATC: Roger DUSTY 34, Do you request full emergency or local standby?

DUSTY34: Request full emergency, DUSTY 34.
...
ATC: All stations, All stations, end of distress transmission

Letíš s F/A-18 FORD 21 nad městem GORI ve FL340 na spojení s DARKSTAREM s 8500lb paliva a zhasne ti pravý motor a nedá se nahodit.

FORD21: MÉ DÉ, MÉ DÉ, MÉ DÉ, DARKSTAR, FORD 21, right engine failure, request nearest base for emergency landing, over GORI town at FL340, POB 1, fuel 3900 kilograms.

DARKSTAR: Roger MÉ DÉ, FORD 21, nearest airbase Kutaisi, fly heading 264, contact Kutaisi Tower 134,000.

FORD 21: MÉ DÉ, heading 264, will contact Kutaisi Tower 134,000, FORD 21.

Ford 21 přeladí na Kutaisi TWR, znova se ohlásí s návěstím MÉ DÉ ale ATC by o něm už měl vědet od DARKSTARa, jestli ne vysolí mu všechny předchozí informace. na freq. DARSKTARa po chvilce zazní hlášení

DARKSTAR: All stations, All stations, end of distress transmission.


Poznámky
  • Neexistuje žádný postih za nevhodně použítý MAY DAY. Proto platí zásada když nevím co se děje radši vyhlásím nouzi- MAY DAY. Proto reálně nikto nehlási PAN PAN.
  • Položky zvýrazněné kurzívou se nemusí hlásit hned ale bude je po vás chtít řídící vždy pro záchranné složky.
  • Existuje i zpráva PAN MEDICAL který se využívá pro zdravotní problém přímo neohrožující let. Nepoužitelné v jednomístním éru.
Helicopter Qualified Instructor
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host